“Είναι και δική μου δουλειά;” (από τους μαθητές του Ε1)
  • 0 comments

 «Είναι και δική μου δουλειά;» ( Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Ε΄δημ) 

Στο κεφάλαιο αυτό διαβάζουμε ότι:

«Οι μαθητές με τη βοήθεια και των ερωτήσεων συνειδητοποιούν ότι η δραστηριοποίηση και η συμμετοχή όλης της τοπικής κοινωνίας για την ευόδωση ενός σκοπού για το κοινό καλό μπορεί να φέρει άμεσα αποτελέσματα και να οδηγήσει στην επίλυση των τοπικών προβλημάτων. Ο δάσκαλος καλό είναι να επιμείνει, ώστε να γίνει συνείδηση των μαθητών ότι υπάρχουν εφικτές λύσεις και δεν πρέπει να διακατέχονται από αισθήματα ηττοπάθειας.»(Β.Δ.σελ.30)

«… οι μαθητές αναμένεται:

• Να κατανοήσουν μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες (τοπικού – παγκόσμιου ενδιαφέροντος) την ανάγκη συμμετοχής σε κοινές δράσεις και αγώνες για την επίτευξη σκοπών προς όφελος όλων των πολιτών.

• Να αναπτύξουν την κριτική σκέψη, να οδηγηθούν σε αποσαφήνιση αξιών και αλλαγή στάσεων και να συνειδητοποιήσουν ότι μόνο με τη δράση όλων επιλύονται τα παγκόσμια προβλήματα  και να κατανοήσουν τις διαθεματικές έννοιες  αλληλεπίδραση, σύστημα, συνέχεια και αλλαγή…»(Β.Δ.σελ.30-32

Με αυτές τις αφορμές, θέσαμε στους μαθητές την ερώτηση:

« ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΤΟΥΣ ΤΟΣΟ – ΟΣΟ ΘΑ ΗΘΕΛΑΝ;»

podilato

Τα παιδιά στη συζήτηση ισχυρίζονται ότι δε χρησιμοποιούν τα ποδήλατά τους όσο θα ήθελαν. Οι γονείς τους φοβούνται τα αυτοκίνητα! Αποφασίζουμε να αναζητήσουμε τη γνώμη όλων των παιδιών του σχολείου. Συντάσσουμε ένα ερωτηματολόγιο και το μοιράζουμε.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ για μαθητές Δημοτικού

Πόσο χρονών είσαι; 6             7            8           9           10            11         12

Έχεις αδέρφια; ΝΑΙ              ΟΧΙ

Χρησιμοποιείς το ποδήλατό σου για να πηγαίνεις  στις δουλειές σου;   ΝΑΙ         ΟΧΙ

(Εάν σημειώσεις ΟΧΙ, είναι  οι γονείς σου αυτοί που δε σου το επιτρέπουν; ΝΑΙ   ΟΧΙ  )

Γνωρίζεις τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας ( Κ.Ο.Κ.); ΝΑΙ            ΟΧΙ

Οι γονείς σου θεωρούν ότι είσαι μικρός για να κυκλοφορείς με ποδήλατο; ΝΑΙ       ΟΧΙ

Οι γονείς σου φοβούνται τα αυτοκίνητα; ΝΑΙ              ΟΧΙ

Τα αυτοκίνητα σε αφήνουν να ευχαριστηθείς τη βόλτα με το ποδήλατο; ΝΑΙ    ΟΧΙ

(Εάν σημειώσεις ΟΧΙ, ποια λύση σκέφτηκες γι’ αυτό; ………………………………………………….. )

Υπεύθυνος για τη λύση είναι ο δήμος;    ΝΑΙ              ΟΧΙ

Υπεύθυνος για τη λύση είναι άλλος;     ΝΑΙ              ΟΧΙ

ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΕΡΕΥΝΑ : Θέλουμε να μάθουμε από τους συμμαθητές μας, στις ηλικίες από 6 έως και12 ετών, πόσο χρησιμοποιούν  το ποδήλατό τους.                                                                               

ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

  • Οι μαθητές του σχολείου μας είναι το δείγμα για να κάνουμε την έρευνά μας στις ηλικιακές ομάδες του σχολείου μας! (Για αναζήτηση συγκριτικών στοιχείων μπορεί να γίνει το ίδιο και στα γειτονικά σχολεία μέσα στα όρια του Δήμου Μεταμόρφωση).
  • Φτιάχνουμε το ερωτηματολόγιο και ζητάμε από τους συμμαθητές μας να αναφέρουν σε αυτό πώς μεταχειρίζονται τις βόλτες τους με το ποδήλατο.
  • Συγκεντρώνουμε τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων και μετράμε τις διαφορετικές περιπτώσεις για κάθε ηλικιακή ομάδα ξεχωριστά.
  • Ορίζουμε ως μια ομάδα τα παιδιά της ηλικίας από 6-9 ετών, δεύτερη ομάδα τα παιδιά 10 ετών, τρίτη ομάδα τα παιδιά 11 ετών και τέταρτη ομάδα τα παιδιά 12 ετών.
  • Φτιάχνουμε στατιστικούς πίνακες.
  • Παρουσιάζουμε τα ποσοστά των περιπτώσεων.
  • Βγάζουμε τα συμπεράσματα από την έρευνά μας και
  • Τα αναρτάμε στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μας,
  • τα δημοσιεύουμε στην εφημερίδα του σχολείου μας και
  • γράφουμε ένα άρθρο στη σχολική ιστοσελίδα.

Στην έρευνα αυτή φαίνεται:

α. Σε ποια ηλικία χρησιμοποιείται το ποδήλατο με ασφάλεια από τα παιδιά.

β. Ποια είναι η σχέση των μικρών παιδιών με το ποδήλατο.

γ. Η αποσαφήνιση των λόγων της μη χρήσης του ποδήλατου από τα παιδιά.

δ. Η ανάδειξη της επιθυμίας τους.

Παρουσιάζεται ένα πρόβλημα τοπικό:

Πρόβλημα Υπεύθυνος/οι για τη λύση του Λύσεις
Τα παιδιά του 6ου δημ. σχ. της Μεταμόρφωσης δε χρησιμοποιούν τα ποδήλατά τους όσο θα ήθελαν. Οι γονείς τους φοβούνται τα αυτοκίνητα. Τοπική Αυτοδιοίκηση/Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού α. Ποδηλατόδρομος

β. Ποδηλατοδρόμιο

γ. Ποδηλατικό πάρκο

Στη συνέχεια, ενώ αναλύουμε τα στοιχεία της έρευνάς μας και ανακοινώνουμε τα συμπεράσματά μας, επιδιώκουμε να συζητήσουμε μαζί με τον αντιδήμαρχο Παιδείας του Δ. Μεταμόρφωσης , το Σύλλογο διδασκόντων και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 6ου Δ.Σ. Μεταμόρφωσης και μαζί να προχωρήσουμε στο στάδιο δράσης.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας συμπληρώνουμε τον παρακάτω πίνακα:

6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (περιοχή Μποφίλια)Έρευνα στο χώρο του Σχολείου σε παιδιά από 6-12 ετών (150  παιδιά)
6 – 9 ετών 10 ετών 11 ετών 12 ετών 6 -12 ετών(συν/κά)
10-12 ετών 6-12 ετών
Έχουν αδέρφια
Χρησιμοποιούν το ποδ/το με ασφάλεια 32,5% 16,1% 22,2% 18,75% 21,8% 28%
Γνωρίζουν τον Κ.Ο.Κ.
Δεν τους επιτρέπουν οι γονείς να χρησιμοποιούν το ποδήλατο 40,6% 61,2% 37%  81,2% 65,6% 51,3%
Λύση α. ποδηλατόδρομος 67,4%  87% 55,5% 37,5% 75% 70,6%
Λύση β. ποδηλατοδρόμιο ….. 12,9% 22,2%  6,2% 17,1% 7,3%
Χωρίς λύση-ποδ/κό πάρκο- 32,5% —-  22,2% 56%  23% 29%

 

Μοιραστείτε το